خروپف

تنفس با دهان باز یا بسته؟

تنفس از دهان یا بینی؟

آیا بین تنفس از بینی و تنفس از دهان تفاوتی وجود دارد؟

تنفس از دهان در طول روز منجر به خشکی دهان،بوی بد دهان،احساس سوزش داخل دهان گشته و چنانچه در طول خواب نیز تنفس به همین منوال باشد منجر به ایجاد خروپف میگردد.با توجه به عوارض ناشی از تنفس دهانی،این نوع تنفس به هیچ عنوان توصیه نمیگردد و بهتر است تنفس از بینی جایگزین آن شود.

در چند حالت افراد دچار تنفس دهانی میگردند:

  1. بسته بودن مجاری بینی
  2. عادت به تنفس از دهان
  3. هنگام استرس و فعالیت های بدنی شدید

معایب تنفس از دهان:

 

مزایای تنفس از بینی:

  • تنفس از بینی فرم طبیعی و صحیح نفس کشیدن میباشد.
  • تنفس از بینی دمای هوای ورودی هنگام تنفس را تنظیم میکند.لذا دمای هوا پیش از رسیدن به ریه ها با دمای بدن منطبق میشود.
  • تنفس از بینی منجر به اکسیژن رسانی بهتر و افزایش اشباع سطح اکسیژن خون به میزان۱۵% میگردد. علت این اتفاق وجود نیتروژن اکسید درون سینوس ها میباشد که هنگام تنفس از طریق بینی، با اکسیژن ورودی همراه شده و به ریه ها میرسد. از اینرو میزان اکسیژن دریافتی ارگان های بدن نیز افزایش یافته و منجر بهبود عملکرد آنها میگردد. بهبود عملکرد ارگان ها و افزایش سطح اکسیژن خون بر چرخه خواب نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 

برای تغییر عادت باز ماندن دهان در خواب جه راه هایی وجود دارد؟

با توجه به مضرات باز ماندن دهان بخصوص در هنگام خواب ابزار زیر توصیه میگردد:

چانه بند ضدخروپف

چانه ‌بند ضدخروپف  با بسته نگه داشتن دهان هنگام خواب عادت باز ماندن دهان در هنگام خواب را تغییر داده و فرد میتواند پس از مدتی بدون استفاده از این وسیله و با دهان بسته خواب راحتی داشته باشد.

تذکر:در صورت استفاده از چانه بند ضد خروپف، نیاز است مجاری تنفسی (بینی) باز باشد زیرا با بسته شدن دهان یکی از راه های هوایی بسته میشود لذا نیاز است راه هوایی دیگر حتما باز باشد.جهت حصول اطمینان از باز بودن بینی در هنگام خواب ،دستگاه ضد خروپف نوزونت و چسب بینی پیشنهاد میشود.

 

چانه بند ضد خروپف

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *