تاثیر کرونا بر حس بویایی

حس بویایی و تاثیر کرونا بر آن

عوارض ناشی از کرونا بر حس بویایی  و چشایی

آنچه دانشمندان می دانند و آنچه نمی دانند

در ابتدای شیوع پاندمی کرونا،تنها علامت بارز در بسیار از مبتلایان به این ویروس کرونا (سارس-کووید2) از دست دادن حس بویایی بود. محققان همچنین در طی بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که بعضی از مبتلایان حس چشایی و توانایی تشخیص محرک های شیمیایی چشایی مانند تندی را ازدست داده اند. به این حالت Chemesthesis گفته می شود.

یک سال بعد ،برخی از موارد مورد بررسی هنوز حس بویایی و چشایی خود را به دست نیاورده بودند .همچنین درصدی از مردم تشخیص رایحه ها امکانپذیر نبود . یا اینکه افراد مختلف بوی نامطبوعی در یک محل عادی احساس میکردند.محققان مجله Nature مطالعات و تحقیقات گسترده ای را در مورد طولانی شدن علائم ذکر شده و از بین رفتن آن افراد انجام داده اند.

چه تعداد از مبتلایان به ویروس کرونا حس بویایی خود را از دست داده اند؟

میزان دقیق عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا بر اساس تحقیقات مختلف متفاوت بوده است.این در حالی است که در تمامی این تحقیقات محققان معتقد هستند که یکی از علائم مشترک از دست دادن حس بویایی بوده است.

تحقیقاتی در ماه ژوئن اخیر با جامعه آماری 8438 نفر از بهبودیافتگان ویروس کرونا صورت گرفت. در 41%از موارد ازدست دادن بویایی گزارش شده است. تحقیق دیگری که در ماه آگوست 2020 منتشر شد. درآن تیمی به سرپرستی دکتر شیما معین از موسسه تحقیقات علوم بنیادی تهران، آزمایشاتی بر روی 100 نفر از بهبودیافتگان کووید 19 صورت گرفته است. بر اساس این آزمایشات از بیماران بهبود یافته از کرونا خواسته شده تا رایحه های مختلفی را استشمام کنند. در سوالات چند گزینه ای به این موضوع پاسخ دهند که چه بویی را استشمام کرده اند. در 96% از افراد پس از بهبود از ویروس کرونا اعصاب بویایی تا حدی عملکرد خود را از دست داده اند. در 18% از موارد بیمار بهبود یافته از کرونا بطور کامل هیچگونه حس بویایی نداشته است. (که در این موارد به عنوان آنوسیما طبقه بندی شده اند).

به طور معمول این بیماران ازعان داشتند که “به طور ناگهانی حس بویایی خود را ازدست داده اند.این موضوع بر اساس گفته دکتر شیما معین به عنوان یکی از نشانه های بارز در تشخیص کووید 19 یا کرونا می باشد. در برخی موارد که تنها نشانه ابتلا به ویروس کرونا در بیمار از دست دادن آن می باشد. توصیه می شود که علائم بیمار به درستی بررسی شده تا از موارد ویروسی که منجر به گرفتگی بینی می شوند تمیز داده شود.

این درحالی است که برخی محققان باور دارند که از دست دادن حس بویایی می بایست به عنوان تست تشخیصی کرونا(کووید 19) مورد استفاده قرار گیرد.

روش های شناسایی فرد مبتلا

تحفیفاتی پیرامون تاثیر کرونا بر حس بویایی دراکتبر اخیر منتشر شد. در آن ادعا شده است که گزارشات شخصی از تغییر در حس بویایی یا چشایی افراد،نشانه های بهتری در جهت تشخیص ابتلا به ویروس کرونا می باشد. روشهای تشخیصی بکار گرفته شده توسط دولتها،مانند ارجاع به بیمارستان یا مراکز اورژانس و … می تواند درصد خطا بیشتری داشته باشد.

سنجش و تست بویایی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *